notice.

Three tomatoes are walking down the street
- a poppa tomato, a momma tomato, and a little baby tomato.
Baby tomato starts lagging behind.
Poppa tomato gets angry, goes over to the baby tomato, and squishes him... and says:
"Ketchup."

dagen D.

Kategori: den eviga monotomin

Ja, idag har jag salstenta.
Det är fredag.
Tentan är lagd 16-20.
Jag jublar inte.
 
Precis som man gör varje fredag så känner jag att den här veckan har gått fort. Vad har jag gjort? Pluggat.. haft seminarium... tränat, tränat och tränat.
 
Jag har även bytt ut Nyhetsmorgon som start på dagen.. jag har nu mer övergått till Gomorron, det vill säga SVTs motsvarighet ^^
- Omväxling förnöjer =)
 
Jag har, som sagt, pluggat en del den här veckan.. har tenta i Svensk Politik från 1809 till nu..inklusive EU. I en av böckerna jag skulle läsa hittade jag Medborgarsång av Verner von Heidenstam - så roade mig med att läsa den i stället för att lära mig ALLT om rösträttsfrågorna.. så nu delar jag med mig av den: 
Så sant vi äga ett fädernesland
Vi ärvde det alla lika
med samma rätt och med samma band
för både arma och rika
och därför ska vi rösta fritt
som förr bland sköldar och bågar
men icke vägas i köpmäns mitt; 
likt penningpåsar på vågar
 
Vi stridde gemensamt för hem och härd,
då våra kuster förbrändes
Ej herrarna ensamt grepo sitt svärd,
när varnande vårdkas tändes,
Ej herrarna ensamt segnade ned
men också herrarnas drängar. 
Det är skam, det är fläck på Sveriges baner, att medborgarrätt heter pengar.
Giv åt stål en sedel även, eller stryk ock min.
 
Idag hade jag tänkt plugga nu innan tentan, men ångrade mig - man vill ju inte blockera långtidsminnet med ny information... och förvirring..
- Sååå.. jag ska dricka mitt kaffe.. dra och träna... ehmpf, sen vet jag inte riktigt :P
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: