notice.

Three tomatoes are walking down the street
- a poppa tomato, a momma tomato, and a little baby tomato.
Baby tomato starts lagging behind.
Poppa tomato gets angry, goes over to the baby tomato, and squishes him... and says:
"Ketchup."

Maaat :)

Kategori: dravel om ingenting

Jag har pluggat nästan hela dagen idag - var i skolan runt tio. Då började jag och Liza med instuderingsfrågorna medan Laura gjorde lite andra uppgifter. Klockan ett mötte jag Tottie - och så drog vi till Novum för att vara med i Jennies examensarbete. Jag vill typ inte tänka på resultatet .. måste träna mer. Orkar inte idag trots att planen var att komma iväg till gymmet... så får se till att ta tag i det asap.. men ah testet hos Jennie tog cirka 30 minuter sedan var det lunch: hälsotallrik på Matmakarna (like back in the days).. Efter det pluggade vi som små tokar - kom hem strax innan klockan sex: då hade jag och Liza gått igenom alla instuderingsfrågor en gång ordentligt. Terrorn fortsätter imorn fm.. Men ah när jag kom hem idag ställde jag mig och lagade mat.

Vegetariska biffar med salsa och avacado :)

- Jag hittade ett recept på vego-biffar i min receptbok jag fick av mamma i julklapp. Fast jag hade inte alla ingredienser hemma - så hittade på lite. Samma sak med salsan, jag hade inga krossade tomater: men jag hade färska tomater så det var ju bara att hacka ned dem istället.


Jag lagade biffarna genom att koka potatis och morötter. Sedan mosade jag dem med kidneybönor, fetaost, ströbröd, ägg och kryddor. Sedan formade jag det till biffar som jag stekte. Salsan gjorde jag genom att hacka lök och vitlök som jag stekte ett tag. Sedan hällde jag i hackade tomater, farinsocker, tomatpuré och kryddor. TADAAAAH!

När jag var liten ville jag bli kock - så jag lagade mat ganska så ofta utan tvång. När var var cirka 10-11 år använde jag mig konsekvent av Musse Piggs glada kokbok. Jag och Liza pratade om detta igår - och då slog det mig: jag brukade laga Peter Pans pasta med Tingelings pastasås. Ja, asså det där med tingeling asså .. hon har tydligen varit med mig längre tid än vad jag trodde - långt innan hon satt på min vad. Så imorse letade jag runt lite på internet för att hitta receptet, och eftersom allt finns på internet så:

Peter Pans pasta
Pasta till 4 personer

Det här behöver du:
1 matsked salt
1 matsked matolja
1/2 paket spagetti,nudlar eller makaroner
Spagettisås (se recept längre ner)
1 deciliter riven ost
1 matsked smör eller margarin

Så här gör du:
1. Ta fram en stor kastrull. Den ska rymma 3 liter vatten med spagetti i och det ska vara plats för bubbelkokning. Häll 3 liter vatten i kastrullen. Tillsätt salt och olja. Låt vattnet koka upp på hög värme.
2. Lägg spagettin i det storbubblande vattnet och rör om. Var försiktig så du inte bränner dig.
3. Koka spagettin i 8 till 10 minuter beroende på vilken sort du använder. Koktid står på paketet.
4. Värm upp spagettisåsen som du lagat i förväg.
5. När spagettin är färdigkokt så ska du hälla ut det kokande vattnet. Lägg ett durkslag i diskhon och häll spagettin i detta så att vattnet kan rinna av. Spola av spagettin med kallt vatten. Det gör man för att spagettin inte ska klibba ihop.
6. Lägg spagettin tillbaka i kastrullen och lägg på en matsked smör eller margarin och rör om. Värm upp spagettin lite.
7. Servera spagettin med spagettisåsen och riven ost.

Tingelings spagettisås
Till 4 personer


Det här behöver du:
2 matskedar matolja eller margarin
1 hackad gul lök
1 hackad grön paprika
1 burk krossade tomater
1 burk outspädd tomatsoppa
1 tesked oregano (om du tycker om den smaken)
salt och peppar

Så här gör du:
1. Hacka löken och paprikan.
2. Ta fram en stekpanna och ställ den på spisplattan på mellanvärme. Hetta upp oljan eller smält margarinet. Lägg löken och paprikan i stekpannan och låt dem steka tills de blir mjuka.
3. Häll i de krossade tomaterna och tomatsoppan och krydda.
4. Låt alltsammans puttra i 10 minuter. Rör om då och då.

Hahaha aah, fan va avancerat det var :D men okej, jag var ganska liten - så fattar att jag behövde recept på hur man kokar pasta xD
- In the spirit of Disney så ska jag nog lägga mig och vila hjärnan till Askungen nu :) Liza kommer kanske ringa senare och snacka mer om skolan (som vi kom överens om).. så får passa på att vila min stackars utarbetade fettklump i skallen ett tag...

Kommentarer


Kommentera inlägget här: