notice.

Three tomatoes are walking down the street
- a poppa tomato, a momma tomato, and a little baby tomato.
Baby tomato starts lagging behind.
Poppa tomato gets angry, goes over to the baby tomato, and squishes him... and says:
"Ketchup."

Crazy Swedish Girls - Turkey tour 2011

Kategori: On Tour

Hemma efter en veckas turnerande - med pensinärsbuss - i Turkiet!

- Akta! Tur spriten klarade sig i alla fall!
Man skulle kunna tro att det var någonting jag eller Tottie hade kläckt ur oss, men icke! Det var en av de tre pantertanterna vi hamnade framför på flyget till Turkiet. De snackade om olika sorters wiskey, om hur de hade haft affärer med gifta män samt att man aldrig ska byta tre saker: tandläkare, frisör och gynekolog! En av dem pratade om sin tandläkare eller om en vanlig läkare, det var lite oklart, hon sa i alla fall någonting om en vibrerande mackapär. Efter ett tag in i förklaringen av den vibrerande saken började en av de andra att asgarva, och utbrast: jag trodde du pratade om din gyekolog! var på den tredje, på finlandssvenka, lägger till: då hade jag velat veta var du gick! Deras diskussioner fortgick i samma linje, runt klockan 10;00 sade den finlanssvenska damen någonting som fick en av de andra att fråga om hon var full. Svaret på det blev: Ja, vem är inte det!
HAHAH det var otroligt underhållade må jag säga. Jag och Tottie hoppades att de skulle hamna på vår buss, men det gjorde det inte tyvärr. Fast jag klagar inte - de vi hamnade med var hur mysiga som helst.

Vi kom fram till hotellet i Kemer runt fem på eftermiddagen. När vi satt i lobbyn för att fråga vår guide någonting om paketen man kunde köpa till (alla middagar, luncher, vissa utflykter osv) kom en annan guide fram till oss. Han kläckte ur sig årets förolämpning: "Är ni ett pop-band?". Vi blev helt förstummade... vad ska man svara på någonting sådant liksom? Efter att vi hade köpt comfort-paketet - det vill säga middagar på alla hotell för resten av veckan - så kom den andra vakten tillbaka. Jag kommer inte ihåg i vilket sammanhang men han erbjöd oss i alla fall guidning dygnet runt^^ haha...

Den första dagen spenderade på egen hand. De andra åkte iväg på någon resa som koste extra. Så vi gjorde Kemer^^ haha.. jag köpte solglasögon och Tottie köpte en bikini och en hatt. Vi åt på Burger King - för det har vi ju inte hemma^^ haha... eftermiddagen spenderade vi på stranden. Medelhavet hade ungefär samma temperatur som Östersjön på sommaren - så självklart badade vi!

Redan första kvällen lärde vi oss att man tycker om sött i Turkiet. De har dessutom något slags agg mot salt. Efterrätterna var hemska - söta geleliknande saker i olika färger, jag åt en rosa: och den smakade rosa må jag säga! Det första hotellet hade ingenting med choklad alls, men det blev bättre och bättre under resans gång. Det sista hotellet hade massa choklad, såg jag i alla fall...

Resans lärdomar:
  • Red Hot Chili Peppers sångare ser ut som Hitler (iaf i en musikvideo vi såg x antal ggr på en fransk musik-kanal)
  • Take That har återförenats

Vi lämnade Kemer och åkte mot ruinerna uppe i kalkbergen i Pamukkale. Bergen var vita av kalk och där uppe fanns det vattenfyllda plattåer man kunde gå i. Fast det fanns risk för halka, så vi avstod. Uppe på berget fanns det även ruiner av gamla teatrar. Så vi vandrade upp och satte oss högst upp. Ingengting för de med höjdskräck. Så ja, jag tyckte att det var obehagligt.

Eftersom dagarna flyter ihop när man är på semester kommer jag inte ihåg vad vi gjorde vilket dag. Jag vet att vi var och kikade på antika städer, att vi var i en mattfabrik (där de gjorde mattor för hand alltså) och i en läderbutik. Dagen innan vi var i mattfariken, som var samma dag som vi var i läder affären så söp vi med guiderna. Det vet jag eftersom jag var bakis i mattfabriken. Eller va vi? Eh vi fick sprit i mattaffären i alla fall och någon dag var vi bakis.... Jag kan i alla fall berätta lite om när vi drack vin med vakterna. Det började vid middagen då vi åt middag med en trevlig karl från buss fyra. Jag och Tottie hade bestämt oss för att lyxa till det lite med ett glas vin till middagen. Det blev två glas vin till middagen. Den trevliga grabben (han var väl i 30-års ålderna kanske) betalade detta åt oss - det hade inte varit planen, men mycket trevligt i alla fall. Efter middagen gick vi till baren eller vad man ska kalla det. Vi satte oss vid ett bord för att beställa in varsin öl - då kom vår vakt (guide) och bad oss sitta med dem. Så det gjorde vi - och innan vi ens beställt någonting kom två öl gående^^ Sedan beställde en av guiderna in en flaska vin, vi snackade och spelade något spel (jag kastade en tärning i alla fall). Han beställde in en till flaska vin.. vi snackade mer (jag vet inte om vad). Sedan hängde vi med till deras rum och drack mer vin. Efter ett tag tänkte jag och Tottie gå till vårt rum, skulle bara till baren och köpa en flaska vatten. . . I baren träffade vi två grabbar från vår grupp. En av dem frågade om vi ville ha en varsin öl. Det ville vi. Sen kom det mer vin. Jag minns inte så mycket mer än att vi kom i säng runt klockan fyra ... sov i två timmar. Sedan skulle vi upp. Fortfarande fulla ramlade vi mot frukosten..

Turkiskt affärstrick: bjud kunder på sprit.
- Det körde de på både i mattfabriken och i läderaffären. Jag och Tottie drack och såg glada ut, men köpte ingenting. Det hade iofs varit svårt eftersom vi inte hade så mycket pengar.

Vi fick nya mor- och farföräldrar på resan. Det var två par som adopterade oss! Det började med att en servitör frågade om de var våra föräldrar. Sedan vet jag inte hur det gick till men de adopterade oss i alla fall! Hur mysiga som helst var de och roliga:
- Ja vi har pratat om det här, och ni drar ju ned medelåldern på den här resan ganska rejält... från 70-65 ungefär!

Dagen efter adoptionen hade ägt rum hade vi inte råd med lunch (som vanligt) så vi satt utanför restaurangen där de andra åt. Först kom en av våra adoptivfarfäder ut med ett varsitt äpple åt oss. Några minter senare kom hans fru ut med två till äpplen, dessutom hade hon köpt en varsin kitkat åt oss också! :D

Hela tisdagen spenderade vi på stranden. Det var hur nice som helst, solade och badade! På onsdagen var resan nästan slut: men vi hade en aktivitet kvar - spa! Vi som var fattiga och snåla tog behandligen som var gratis: turkiskt bad och massage i 20 min. Turkiskt bad var mycket spännande... det var längesedan jag blev tvättad av en annan person, man fick inte ens torka sig själv med handduken efteråt. Grabben som masserade mig var typ yngre än vad jag är men.. ah han kunde i alla fall knäcka ut min stela rygg.

Jag glömde kameran hemma såklart:

- men detta är grejerna jag kom hem med - solgalsögon, leopardplånboks-grej, blåa ögon och massa turkiska mynt.

Den här symbolen ska skydda mot någonting. Man ger den till folk man tycker om.
Den stora och en av de små vi fick dem av en försäljare som skrek "can I please give you a gift".

Det sista jag gjorde innan jag åkte hemifrån var att läsa vårdguidens resetips: akta er för bufféer.
Vi åt buffé varje dag, två gånger om dagen. Under resans gång blev allt fler sjuka. Guiderna sa att det inte kunde ha med maten att göra eftersom det fanns sjuklingar på alla bussar trots att vi inte åt på samma ställen. Jag är inte säker på hur många som var sjuka på vår buss men det var många. Rekordet hade nog buss fyra: åtta stycken var friska! Vi åkte vanliga vita sightseeingbussar, alla var väl nästintill fyllda. Nej, jag har ingen aning om hur många vi var per buss men många jag höfta med. Det jag egentligen skulle komma till var att jag blev sjuk sista kvällen. Efter sista middagen, när vi satt i resturangen (innan vi hade käkat de chokladiga efterrätterna).. jag började må dåligt. Först trodde jag att det kunde ha berott på att vi inte hade ätit sedan frukosten. Så jag hade gått utan mat i cirka tio timmar sedan pressat i mig två tallrikar med mat. Jag har fortfarande ingen aning om vad det var jag hade dragit på mig - men jag mådde dåligt hela natten, sov knappt någonting alls.
- Mycket härligt att flyga hem dagen efter... skönt att komma hem.. men resan var brutal. Som tur var sov jag/låg jag i koma större delen av tiden. Fast man var tvungen att vara vaken tidvis då vi inte åkte raka vägen. Buss från hotellet till Antalyas flygplats, säkerhetskontroll, lämna in väskor, passkonroll, (buss till flygplanet) flyg till Istambul, gå genom hela flygplatsen, passkontroll nr2, säkerhetskontroll nr2, flyg till Arlanda, passkontroll nr3, hämta väskor, buss till Märsta, pendeltåg hem. Utan mat eller dryck, eller okej: jag lyckades få i mig lite coca-cola som jag fick en av en medresenär, hon av mig även en tablett för magen. Sedan när vi geografiskt var över Polen lyckades jag få i mig en brödbit.

Resans frågor:
  • Vilken världsdel ligger Turkiet i
  • Kommer döner från Tyskland eller Turkiet

Väl hemma åt jag en lussebulle, fyra av åtta missade chokladbitar från min chokladkalender och lite soppa. Sedan kollade jag på Tomten är far till alla barnen och somnade. Sov från klockan fem-sex till ett på natten, då stängde jag av tv:n och datorn för att sedan somna om. Sov till halv sju - då var jag sugen på att se Nyhetsmorgon. Så det är det jag gör nu: kollar nyheterna, äter lussebulle och dricker te!

När jag kom hem hade min amarylis slagit ut