notice.

Three tomatoes are walking down the street
- a poppa tomato, a momma tomato, and a little baby tomato.
Baby tomato starts lagging behind.
Poppa tomato gets angry, goes over to the baby tomato, and squishes him... and says:
"Ketchup."

it ain't me babe

Kategori: Från förr

Jag ska åka till gymmet om en timme! Måste ju hålla mina goda träningsvanor ..
-
När jag satt på bussen hem idag kände jag inte alls för att ta mig till gymmet idag men nu är jag liter mer taggad på det! Som tur är.. annars vet jag inte vad jag hade gjort, eller jo: jag hade nog åkt i alla fall! Där orken tar slut kommer viljan in! Hehe ..

I går kväll läste jag ut Doktor Glas (Hjalmar Söderberg). Så jag började att läsa Främlingen av Albert Camus imorse när jag åkte till skolan. Jag måste fylla i en "läslogg" till de båda böckerna, dvs jag måste hitta fyra citat i respektive bok som jag ska kommentera. Jag har bara ett citat till Doktor Glas än så länge men jag kommer säkert komma på fler om jag "skummar" igenom boken lite. Trots att jag bara har läst 33 sidor av Främlingen har jag redan två citat som jag har tänkt kommentera!

Jag blev just klar med min diktanalys, vi skulle analysera Karin Boyes dikt Min hud är full att fjärilar t o m imorgon men jag gjorde klart min analys nu så jag har den ur världen!

Min hud är fulll av fjärilar
av Karin Boye


Min hud är full av fjärilar, av fladdervingar
de fladdrar ut över ängen och njuter sin honung
och fladdrar hem och dör i små trista spasmer,
och inte ett blomstoft rubbas av lätta fötter.
För dem är solen till, den heta, omätliga, äldre än tiderna...

Men under hud och blod och innanför märgen
flyttar sig tungt tungt fångade havsörnar,
vingbreda, som aldrig släpper sitt byte.

Hur vore ert tummel en gång i havets vårstorm?
Hur vore ert skrik, när solen glödgade gula ögon?
Stängd är grottan!  Stängd är grottan!
Och mellan klorna vrider sig vita som källarskott
mitt innerstas tågor.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: