notice.

Three tomatoes are walking down the street
- a poppa tomato, a momma tomato, and a little baby tomato.
Baby tomato starts lagging behind.
Poppa tomato gets angry, goes over to the baby tomato, and squishes him... and says:
"Ketchup."

Öppna ögonen

Kategori: Från förr

Svenskprovet gick bra :)
 - haha jag fattar inte att jag alltid får kramp i handen på alla jävla prov ^^ .. behöver lära mig ngn bättre skrivteknik eller ngt xD .. till lunch var det pyttipanna, efteråt hade vi grupparbetet på naturkunskapen; jag, Becca, Madde, Amanda, Emily och Hope är en grupp och vi ska jämföra ekosystemen hav och sjö :p

.. sen var det geografin, då kollade vi på "En obekväm sanning" .. det är Al Gores film om växthuseffekten, det är verkligen skrämmande hur vi förbrukar jordklotet! Glaciärerna smälter, växt- och djurarter dör ut och vi männikor bär ansvaret! Varför ska djuren och naturen lida för att vi är lata? Lättja ligger i människans natur; man vill ta den enklaste vägen - och alla strävar alltid efter en bättre levnadsstandard.. Hela jordens befolkning vill helst åka bil till jobbet/skolan/eller vart man än ska! .. men det kommer ju inte att funka; det kan ju till och med jag räkna ut! Koldioxid är det som driver själva växthuseffekten och var är det som sprutar ut genom de små avgasrören om inte koldioxid! Jag håller med om att det inte är rättvist att vi i västvärlden ska kunna åka bil och förbruka jorden hur mycket vi vill medan resten av befolkningen inte får det - så det är upp till forskarna att komma fram till ett alternativt drivmelodel. Men man kan ju inte tro att det bara är bilarna som är "boven i dramat"; fabirkerna släpper ut massvis med gaser och skit i atmosfären hela tiden så den tekniken måste ju också bytas ut för att det ska bli någon skillnad! .. Sverige lägger ner 4 % av det totala BNP på miljöforskning; det är jättebra! Men räcker det?! - Jag har varit skeptisk mot forskarnas teorier innan, "klimatet har ju växlat genom alla tider" men nu efter att ha sätt filmen så fattar jag hur illa det är och kommer bli i framtiden! så det jag vill säga till alla människor just nu är: börja tänka på miljön, innan den utrotas!  

Jag vet att jag själv kanske inte gör allt för miljön med tanke på att jag inte cycklar till skolan, använder massa elektriska apparater dessutom så övningskör jag: ingen kan göra allting men alla kan göra något! .. och något gör jag faktist, har börjat tänka på att släcka lampor efter mig, låter inte vattenkranen rinna när jag borstar tänderna och vi i min familj stänger av elkontakten till TV:n/DVD:n/Boxern på nätterna; det är iof för att mamma är rädd för att det ska börja brinna XD .. Det påverkar inte växthuseffekten specielt mycket men det är bra för miljön iaf ^^ men jag åker ju buss till skolan och det är ju bättre än att åka en egen bil; inte för att jag har en egen bil eller körkort med det är ju bra, för miljön, att åka kollektivt iaf ^^

Nu ska mamma sätta sig i sin bil och åka från jobbet - men jag skulle bli förvånad om hon lyckades hålla den tidsplanen - my mother is a workaholic! .. Men aa jag hoppas det för jag vill hinna käka middag innan jag ska till Finntorp och spela bas :)



Kommentarer

  • Sweet 16´s blogg säger:

    vi har också sätt den filmen, fast på samhälsskunskapen!

    2008-03-13 | 16:41:01
    Bloggadress: http://performance.blogg.se

Kommentera inlägget här: